Sicilië in het najaar

Van Oostenrijk naar Sicilië

Het is al wel een tijdje geleden, maar in oktober 2015 vloog ik naar Sicilië. Ik was in die periode op Erasmus in Dornbirn, Oostenrijk. En wilde graag met mijn vader een weekendje weg. Maar we vonden het niet een heel goed plan dat hij naar het Erasmushuis kwam en daar zou slapen tussen de muziek en flessen. Daarom zochten we een plek met minder alcohol, feestjes, drama en studenten.

Nadat we een tijdje alle vliegroutes hadden bekeken in Europa, waren we het eens dat we wel naar Italië wilden. Het was nog mooi weer en we wilden altijd nog een keer terug naar Sicilië. Mijn vader natuurlijk vanuit Nederland en ik vanuit Oostenrijk. Om te vliegen naar Sicilië moest ik wel eerst naar Milaan Bergamo vliegen. Om daar te komen heb ik een blablacar genomen. Tegen middernacht kwam ik in Milaan aan en ging ik opzoek naar mijn airbnb kamer. Na een uur langs verschillende interessante parken te zijn gewandeld met mysterieuze figuren, vond ik het huisje. Het huisje was van een artistiek jong koppel. Ze wilden me eerst uithoren over wie ik was, waar ik naar op weg was en of ik Milaan zelf morgen nog wilde verkennen? Daar had ik nog helemaal niet over nagedacht. Nadat de klok twee sloeg, heb ik mij neergelegd op de slaapbank, en ben ik direct in slaapgevallen.

sicilie en milaan, italie reisgids, reizen, reisje, trip tips

Milaan

In de ochtend kreeg ik een typisch Italiaans ontbijt met koffie, fruit, biscuits en andere zoetigheden.  Hierna maakten zij mij wegwijs in Milaan via een plattegrond. Ze stonden erop dat ik om twee uur in de middag weer terug zou zijn voor de lunch, dus had ik een aantal uurtjes in Milaan. Ik nam de tram naar het centrum en wandelde zelf rond. Op elke hoek waren verkopers van selfiesticks en hordes mensen aan het shoppen. Zelf heb ik de dom bezocht, ben ik via de passage Galleria Vittorio Emanuele II  met prachtige winkels gewandeld en heb ik de Castello Sforzesco bezocht met haar prachtige fontein en schilderijen.Vervolgens ben ik terug naar het appartement gegaan en heb ik een heerlijke laatste Italiaanse lunch gekregen. Vervolgens brachten brachten ze m naar het vliegveld.

Sicilië

Op het vliegveld kon ik zo doorlopen en kwam ik om 8 uur in de avond aan in Trapani, Sicilië. Na een bustocht van een uur werd ik afgezet door de buschauffeur voor mijn appartement. Hier stond mijn vader al te wachten. We hebben bijgekletst en over onze reis gepraat.
De volgende dag stonden we vroeg op, hadden een typisch Italiaans ontbijt (koekjes) en gingen daarna de hord op. In Trapani hebben we een fiets gehuurd om langs de kustlijn richting het zuiden te fietsen, hier kwamen we de beroemde zoutvlaktes tegen. Tussen de zoutvlaktes staan er nog authentieke windmolens, die vroeger dienden voor het water op de velden te spuiten. Daarnaast is er een reservaat waar veel vogels zijn, waaronder flamingo”s. We weten niet zeker of het toegankelijk is, maar er was op dat moment niemand. Je kunt bij het dorp naast de zoutvlaktes de boot nemen, om weer langs de zoutvlaktes en de kust te varen. Wij kozen liever voor de fiets en fietsen weer terug naar het oude centrum van Trapani. In Trapani hebben we nog even langs de kust gewandeld en bezochten we een oud treinstation. In de haven hebben we ons vervolgens laten informeren over de verschillende eilanden voor  de kust van Trapani.

RIMG5249

Vanuit Trapani hebben we een dagtrip gemaakt naar het eiland Favignana. Favignana ligt ten westen van Trapani en behoort tot de Egadische eilanden. Uit mijn herinnering duurde de boottocht hiernaartoe ongeveer 1 tot 1,5 uur.  Op het eiland kozen we weer voor ons favoriete transportmiddel. We hebben het eiland rond gefietst en stopten af en toe voor wat drinken en te zwemmen voor verkoeling. Het eiland rondfietsen in een dag is prima te doen, het was namelijk voornamelijk vlak en het was rustig op de wegen. Dit kan ook haast niet anders met minder dan 4500 inwoners.

Vanuit Trapani zijn we met de bus naar San Vito Lo Capo gereden. Dit is een badplaats op 40 kilometer afstand van Trapani. De bussen vertrekken om de twee uur en brengen je naar het centrum van Lo Capo. Het duurt iets langer dan verwacht, omdat de weg niet recht is, de weg niet optimaal en je over een aantal ”heuvels” rijd.
Bij aankomst zagen we direct dat de zee heel mooi smaragdgroen was gekleurd. Het wordt vaak als een van de mooiste stranden van Italië genoemd. Het stadje is niet groot en is afgesloten voor verkeer. Wij waren in het laagseizoen waardoor het rustig was in de verschillende restaurants, barretjes en winkels. Je kunt heerlijk even wandelen langs de boulevard om vervolgens neer te ploffen in het zand. Als je het water instapt voelt het als een warm bad. Echt een heerlijke plek om even lekker tot rust te komen en een aanrader voor strandliefhebbers.

RIMG5263

Omdat wij maar een kort tijdsbestek hadden in Sicilië, waren we al bij de laatste stop aangekomen, Palermo. Palermo is de hoofdstad van Sicilië. In vergelijking tot de andere twee kleine steden, is Palermo klein, maar druk. Er wonen ongeveer zevenhonderdduizend mensen en er rijden tourbussen op en af. In de stad zijn vele winkels en kom je verschillende wijken tegen. Wij hebben met de plattegrond gewandeld door de stad en hebben onder andere de De Cattedrale della Santa Vergine Maria Assunta, Castello della Cuba, het Paleis van de Normandiërs en de verschillende pleinen van de stad bezocht.

Na twee dagen Palermo zat onze reis er toch echt op en vlogen we ieder weer terug naar Nederland en Oostenrijk. Onze trip was kort, maar wat is Sicilië een heerlijke uitvlucht voor in het najaar. Het is rustig, goed bereikbaar en het is mooi weer. Daarnaast zijn de prijzen aan het dalen, omdat het laagseizoen langzaam begint.  Zes dagen waren voor ons veel te kort, maar met Ryanair was dit zeker de moeite waard.